Hoe kan je donatie bedragen verhogen bij een crowdfunding campagne? | Sociale informatie

Hoe Zoek Je Wetenschappelijke Artikelen

Tijdens de Dag van de Sociologie (DvdS) 2018 heb ik mijn meest recente onderzoek gepresenteerd. Zie mijn persoonlijke site voor de slides en het volledige artikel.

Veel kijk plezier.

*** *** ***

He mijn naam is Claire van Teunenbroek en ik werk als een promovendus voor het Centrum van Filantropische Studies aan de VU in Amsterdam. De afgelopen vier jaar heb ik online geefgedrag onderzocht via verschillende experimenten met crowdfunding platformen. Denk daarbij aan vragen als: wanneer geven mensen, hoeveel geven mensen en waarom? Dit zijn belangrijke vragen gezien de focus op filantropie vanuit de samenleving toeneemt nu de overheid bezuinigt. Dit is niet ideaal aangezien onderzoek aantoont dat steeds minder mensen doneren en zich minder prosociaal opstellen. Op dit moment onderzoek ik of het geefgedrag van anderen kan worden ingezet om donateurs te stimuleren meer te geven. Hierbij maak ik gebruik van zowel gedragseconomische als sociaalpsychologische kennis. Zo blijkt uit mijn onderzoek dat het benoemen van het donatie bedrag van eerdere donateurs iemand kan stimuleren om meer te geven. Dit is een relatief goedkope oplossing om geld werven effectiever te maken. De toevoeging van het donatie bedrag van anderen kan ervoor zorgen dat goede doelen op een eerlijke manier meer geld op halen en daardoor meer mensen kunnen helpen.

*** *** ***

Waarom is het belangrijk om onderzoeksbevindingen door te spelen naar de samenleving?

Als promovendus ben je gedurende een aantal jaren bezig met het verzamelen van kennis. Tijdens je PhD ga je op zoek naar antwoorden op een maatschappelijk probleem. Dit resulteert in kennis en een mogelijke oplossing. Dit is een win-win, de wetenschap verwerft kennis en de maatschappij krijgt een oplossing. Toch? Helaas besteden PhDs onvoldoende tijd aan het doorkoppelen van hun onderzoeksbevindingen richting een beoogde doelgroep. Als promovendus beschouw ik niet alleen het ontwikkelen van kennis maar ook het communiceren van onderzoeksbevindingen als een essentieel onderdeel als een van mijn verantwoordelijkheden. Het is belangrijk om ook als beginnende wetenschapper het belang in te zien van je eigen bevindingen. Ook kleine en bescheiden resultaten kunnen bruikbaar zijn voor bedrijven, beleidsmedewerkers, de overheid noem maar op. Dus, ga op zoek naar jouw doelgroep, connect en deel jouw kennis! Jouw bevindingen zijn bruikbaar.

*** *** ***

Voor meer informatie: https://crowdfundingpscvt.wordpress.com/. Ik ben regelmatig actief op Twitter: @PSCTeunenbroek en breng maandelijks een Vlog (zie: https://www.youtube.com/channel/UCf8z… ) uit waar ik een per Vlog een klein deel van mijn onderzoek kort en toegankelijk presenteer. Vragen of suggesties? Schroom niet en neem vooral contact op via p.s.c.van.teunenbroek@vu.nl of telefonisch (020 59 83912). Werkdagen: maandag tot en met donderdag.
Video Rating: / 5


Lees meer over Hoe zoek je wetenschappelijke artikelen


Login

Don't have an account ? Sign Up

Register New Account

Already have an account ? Login

Reset Password

Already have an account ? Login