MIDDELOMTREK EN HEUPOMTREK METEN – GEZONDE BUIK? | GEZONDHEIDSGOEROE

Hoe Weet Je Iets Zonder Weegschaal

In deze video leer je hoe je middelomtrek meting en een heupomtrek meting kan verrichten. Middelomtrek meting: https://goo.gl/6PvH3q Heupomtrek meting: https://goo.gl/HLCQgR

12 kilo in 3 maanden afvallen challenge schema voor de komende 3 maanden:

Thema 1: Motivatietips om af te vallen
https://goo.gl/Rkgq1W
Thema 2: Wegen en buikomtrek en heupomtrek meting https://goo.gl/bxua1K
Thema 3: Voordelen en nadelen van calorieën tellen https://goo.gl/xVHeHY
Thema 4: Vetpercentage berekenen
https://goo.gl/K92VvJ
Thema 5: Calorieën tellen en tips
https://goo.gl/Zjrxj2
Thema 6: Top 10 calorierijke voedsel
https://goo.gl/jtbGYY
Thema 7: Tips om honger te vermijden tijdens het afvallen
Thema 8: Hoe val ik 2x zo snel af zonder te hoeven te sporten
Thema 9: Tips om meer te bewegen
Thema 10: Hoe blijf ik gemotiveerd om af te vallen?

Een weegschaal is niet genoeg om de vooruitgang te meten tijdens het afvallen. Er zijn andere manieren om de vooruitgang te meten zoals de omvang van lichaamsdelen of het vetpercentage.

De middelomtrek meting en heupomtrek meting kunnen in de meeste gevallen zonder hulp van iemand anders worden uitgevoerd.

Voor meer informatie kan je de volgende artikelen bekijken.
Middelomtrek meting: https://goo.gl/6PvH3q Heupomtrek meting: https://goo.gl/HLCQgR

Deze metingen zijn makkelijk en snel te verrichten en op deze manier kan je precies de vooruitgang tijdens het afvallen vaststellen.
Spiermassa weegt veel meer dan vet. Mensen die tijdens het afvallen aan krachttraining doen kunnen vaak door spieropbouw geen verschil op de weegschaal zien. Door de buikomvang en de heupmaat te meten weet je echt wat er met je lijf gebeurt.

De snelste manier om te bepalen of iemand gezondheidsrisico’s loopt is de middelomtrek meten. Hiermee kan je vaststellen of iemand een grotere kans heeft op hart- en vaatziektes, nier of leverziektes en diabetes type 2. Bij lange mensen kan je beter een taille-heup verhouding berekening doen om te weten of je in de gevarenzone zit (lees verder om hierachter te komen).

Wat zijn de stappen dat je moet volgen om zelf een correcte middelomtrek meting uit te voeren? De taille meten doe je als volgt:

1 – Meetlint pakken (stoffen meetlint)
2 – Ga voor een grote spiegel staan
3 – Ga rechtop staan
4 – Leg een meetlint om de taille tussen het onderste rib en de bovenkant van de heup
5 – Verschuif het meetlint tot ongeveer 2 centimeter boven de navel
6- Draai voor de spiegel om te kijken of het meetlint overal parallel aan de vloer is en niet verdraaid
7. Adem volledig uit zonder je buik in te trekken
8. Trek het meetlint niet te strak aan
9. Lees en noteer het resultaat
Dit is de lengte van je middelomtrek.

Een van de meest voorkomende fouten is dat men tijdens het uitademen de buik intrekken. Pas dan op da je tijdens het uitademen je buik niet intrekt.

Waarom is het belangrijk om de middelomtrek te meten?

Je middelomtrek meten is de snelste en makkelijkste manier om te weten of je gezondheidsrisico’s loopt door overgewicht.
Door je middelomtrek te meten kom je er makkelijk achter of je bepaalde gezondheidsrisico’s loopt.
Door de middelomtrek te meten weet je ook de vooruitgang tijdens het afvallen

Wat is een gezonde buikomtrek?

Een gezonde buikomtrek bij vrouwen boven de 18 jaar ligt meestal tussen de 68 en 80 cm. Vanaf 88 cm in niet gezond. Bij mannen boven de 18 jaar is een buikomtrek tussen de 79 en 94 cm gezond. Vanaf 102 cm is ongezond.

Waarom is een grote middelomtrek ongezond?

Hoe groter de buikomvang hoe groter het risico op het ontstaan van welvaartsziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, lever- en nierziekten en ontstekingsaandoeningen.

Hoe meet je je heupomtrek?

1. Als eerste pak je een meetlint
2. Daarna ga je voor een grote spiegel staan
3. Trek je je broek uit of iets naar beneden zodat je de omvang van het breedste gedeelte van je billen te zien krijgt.
4. Wikkel het meetlint om je heup
5. Verschuif het meetlint tot aan het breedste gedeelte van je billen
6. Draai zijwaarts voor de spiegel om te controleren of het meetlint zich overal parallel aan de vloer bevindt.
7. Adem uit
8. Lees het resultaat in de spiegel af en noteer het resultaat
Dit resultaat is je heupmaat.

Waarom is het belangrijk om de heup te meten?

De heupomtrek meten is niet alleen belangrijk om de vooruitgang te kunnen zien tijdens het afvallen. Als je zowel de middelomtrek als de heupmaat hebt gemeten kan je de taille heup verhouding berekenen. De taille heup verhouding is de lengte van de buikomtrek gedeeld door de heupomtrek. Op deze manier kan je beter vaststellen of je een verhoogd risico loopt op nier of leverziektes en diabetes type 2 en hart- en vaatziektes. Deze meting is voor lange mensen nauwkeuriger dan de middelomtrek meting.

Bij vrouwen is een taille heupomtrek verhouding vanaf 0,8 ongezond
Bij mannen is een taille heup verhouding vanaf 0,9 ongezond
Video Rating: / 5


Lees meer over Hoe weet je iets zonder weegschaal


Login

Don't have an account ? Sign Up

Register New Account

Already have an account ? Login

Reset Password

Already have an account ? Login