#01 – 4 oefeningen voor een complete voetballer | Voetbalomgeving

Hoe Kan Je Sneller Rennen

http://www.voetbalomgeving.nl/
http://www.facebook.com/voetbalomgeving

http://www.instagram.com/voetbalomgeving
http://www.google.com/+VoetbalomgevingNL

Dit is de eerste video van Voetbalomgeving over fysiek. Naast techniek en tactiek is het ook belangrijk om als voetballer fysiek goed in elkaar te zitten. Zo kan je namelijk beter passen, schieten, verdedigen en acties maken. Belangrijk dus voor elke voetballer. Of je nu keeper, verdediger, middenvelder of aanvaller bent. In deze video geeft onze expert Roy 4 oefeningen waar je mee aan de slag kunt gaan op het veld, thuis of in de sportschool. We hebben vier verschillende categorieën waarin we de oefeningen laten zien: stabiliteit, kracht, snelheid en reactievermogen.

Oefening 1 – Stabiliteit
Deze eerste oefening is een balansoefening op één been. Het is belangrijk om een goede balans te hebben. In het voetbal sta je namelijk vaak op één been. Als je moet passen of schieten bijvoorbeeld.

– Je gaat op één been staan.
– Je zwaait met je been rustig heen en weer (een soort schietbeweging).
– Als dit goed gaat doe je tegelijk met het zwaaien van je been, je tegenovergestelde arm in de lucht. Deze ga je mee laten bewegen.
– Probeer steeds verder de zwaaien en te buigen. Als het lukt kan je proberen je teen aan te raken en je been achter je lichaam te strekken.
– Herhaal dit 10x per been zowel links als rechts.

Oefening 2 – Kracht
De tweede oefening is gericht op kracht. Heel belangrijk in het voetbal om de bal te kunnen beschermen in een 1 tegen 1 duel. We gaan beginnen met opdrukken, iedereen kent het wel. Lijkt makkelijk, maar met een goede uitvoering toch zwaar!

– Ga in opdrukstand staan.
– Zorg dat je rug recht is en ga met je hele lichaam naar de grond. Zorg dat je rug de gehele tijd recht blijft, anders kun je blessures oplopen.
– Probeer zo laag te gaan dat je met het puntje van je neus de grond kan aanraken. Best wel zwaar he!
– Herhaal dit 15x achter elkaar. Gaat dit gemakkelijk, kan je proberen meer series van 15 herhalingen te doen.

Oefening 3 – Snelheid
Oefening 3 is gericht op snelheid. Belangrijk om een tegenstander voorbij te komen of om je snel over het veld te kunnen verplaatsen. Het gebruik van je heupen is hierbij belangrijk, maar wordt niet vaak getraind.

– Ga in opdrukstand staan, net zoals bij oefening 2.
– Probeer je knieën naar je borst te brengen. Eerst rechts, dan links of andersom.
– Probeer zo snel mogelijk achter elkaar uit te voeren, blijf recht staan en maak goed gebruik van je heupen.
– Houdt dit 1 minuut vol en neem dan even rust. Probeer 2 of 3 keer te herhalen per training.

Oefening 4 – Reactievermogen
In het voetbal moet je veel reageren en anticiperen op verschillende situaties. De bal beweegt en vaak ook je tegenstanders. Met deze vierde oefening trainen we het reactievermogen. Handig om deze oefening met 2 personen uit te voeren. Één persoon is aan het werk, de andere persoon is de opdrachtgever.

– Zorg dat je 5 meter ruimte hebt naar voren, achter, links en rechts hebt.
– Ga in het midden staan en buig je knieën licht, zodat je dichter bij de grond zit. Hierdoor kan je makkelijker en sneller reageren.
– Ga op je voorvoeten staan en wacht op een signaal van je (voetbal)vriend, teamgenoot of maatje. Zorg daarnaast dat je kleine stapjes maakt bij het verplaatsen.
– Volg de orders op en kom elke keer weer terug naar het midden.
– Herhaal dit voor 1 minuut en wissel vervolgens van rol. Probeer dit 2 of 3 keer te herhalen zodat je allebei een aantal keer aan de beurt bent geweest.

Voetbalomgeving is een gratis kennisplatform waar leuke inhoudelijke voetbalvideo’s, columns en gratis voetbaloefeningen bekeken en gedeeld kunnen worden.
Video Rating: / 5

Video Rating: / 5


Lees meer over Hoe kan je sneller rennen


Login

Don't have an account ? Sign Up

Register New Account

Already have an account ? Login

Reset Password

Already have an account ? Login